Popis projektu
Indikátory kvality v sociálních službách
výzva č. 98 Podpora procesů ve službách a podpora rozvoje sociální práce
Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015168
Projekt řeší neexistenci uceleného přehledu indikátorů, jejichž prostřednictvím je možné efektivně měřit kvalitu poskytované sociální služby.
Zvyšování kvality obecně, ale i sociálních služeb patří k závazkům vlády ČR a také Ministerstva práce a sociálních věcí – Charta kvality podepsaná ze strany MPSV, národní program Česká kvalita, Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016, 2025, Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2016 až 2020. Zvyšování kvality v sociálních službách patří také mezi hlavní cíle a poslání APSS ČR. Vycházíme z obecně platné premisy, že pokud chceme kvalitu měřit, musíme ji umět nejprve kvantifikovat, což může být v oblasti sociálních služeb někdy poměrně složité.
Známé modely pro měření kvality TQM, EFQM, E-Qalin a další jsou postaveny na 3 základních pilířích, se kterými bude v rámci projektu pracovat také APSS ČR. Jedná se o strukturu, procesy a výsledky.
Měření kvality poskytovaných sociálních služeb
Strukturou rozumíme nastavení celé služby, odpovědnosti, kompetence, komunikační kanály apod. Procesy jsou měřeny a analyzovány nejčastěji prostřednictvím tzv. Demingova cyklu (PDCA). A posledním pilířem jsou pak výsledky nebo indikátory.
Projekt řeší neexistenci uceleného přehledu indikátorů, jejichž prostřednictvím je možné efektivně měřit kvalitu poskytované sociální služby. Zvyšování kvality obecně, ale i sociálních služeb patří k závazkům vlády ČR a také Ministerstva práce a sociálních věcí – Charta kvality podepsaná ze strany MPSV, národní
program Česká kvalita, Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016 ? 2025, Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2016 až 2020.
Zvyšování kvality v sociálních službách patří také mezi hlavní cíle a poslání APSS ČR.
Vycházíme z obecně platné premisy, že pokud chceme kvalitu měřit, musíme ji umět nejprve kvantifikovat, což může být v oblasti sociálních služeb někdy poměrně složité.
Známé modely pro měření kvality TQM, EFQM, E-Qalin a další jsou postaveny na 3 základních pilířích, se kterými bude v rámci projektu pracovat také APSS ČR.
Jedná se o strukturu, procesy a výsledky. Strukturou rozumíme nastavení celé služby, odpovědnosti, kompetence, komunikační kanály apod.
Procesy jsou měřeny a analyzovány nejčastěji prostřednictvím tzv. Demingova cyklu (PDCA). A posledním pilířem jsou pak výsledky nebo indikátory.
Cílem projektu
Cílem projektu je vytvoření vzorových indikátorů kvality, včetně metodického postupu pro jejich využívání a interpretaci tak, aby došlo ke sjednocení procesu při měření kvality sociálních služeb.
Metodický postup bude odrážet potřebnost provázání s jednotlivými procesy v sociálních službách, a to nejen díky složení expertního týmu pro vytvoření souboru indikátorů, ale také díky připomínkování zástupců poskytovatelů sociálních služeb a zástupců jednotlivých krajů v rámci Fokusních skupin, které budou realizovány v KA4.
V rámci projektu vznikne také webová platforma pro sdílení hodnot za účelem celorepublikového benchmarkingu. Vznik webové platformy je inovativním a efektivním nástrojem pro zvyšování kvality služeb.
V rámci projektu vznikly 3 výstupy
Soubor
indikátorů kvality
Soubor
indikátorů
kvality
Metodický postup pro práci s indikátory
Webová platforma pro celonárodní srovnání
Vzdělávání
Připravujeme pro Vás seminář Jak správně pracovat s Indikátory kvality v sociálních službách.