Popis projektu

Indikátory kvality v sociálních službách

Indikátory kvality v sociálních službách

výzva č. 98 Podpora procesů ve službách a podpora rozvoje sociální práce
Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/19_098/0015168

Projekt řeší neexistenci uceleného přehledu indikátorů, jejichž prostřednictvím je možné efektivně měřit kvalitu poskytované sociální služby.

Zvyšování kvality obecně, ale i sociálních služeb patří k závazkům vlády ČR a také Ministerstva práce a sociálních věcí – Charta kvality podepsaná ze strany MPSV, národní program Česká kvalita, Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016, 2025, Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2016 až 2020. Zvyšování kvality v sociálních službách patří také mezi hlavní cíle a poslání APSS ČR. Vycházíme z obecně platné premisy, že pokud chceme kvalitu měřit, musíme ji umět nejprve kvantifikovat, což může být v oblasti sociálních služeb někdy poměrně složité.

Známé modely pro měření kvality TQM, EFQM, E-Qalin a další jsou postaveny na 3 základních pilířích, se kterými bude v rámci projektu pracovat také APSS ČR. Jedná se o strukturu, procesy a výsledky.

Indikátory kvality v sociálních službách

Měření kvality poskytovaných sociálních služeb

Strukturou rozumíme nastavení celé služby, odpovědnosti, kompetence, komunikační kanály apod. Procesy jsou měřeny a analyzovány nejčastěji prostřednictvím tzv. Demingova cyklu (PDCA). A posledním pilířem jsou pak výsledky nebo indikátory.

Projekt řeší neexistenci uceleného přehledu indikátorů, jejichž prostřednictvím je možné efektivně měřit kvalitu poskytované sociální služby. Zvyšování kvality obecně, ale i sociálních služeb patří k závazkům vlády ČR a také Ministerstva práce a sociálních věcí – Charta kvality podepsaná ze strany MPSV, národní
program Česká kvalita, Národní strategie rozvoje sociálních služeb na období 2016 ? 2025, Strategie Národní politiky kvality v České republice na období let 2016 až 2020.

Zvyšování kvality v sociálních službách patří také mezi hlavní cíle a poslání APSS ČR.

Vycházíme z obecně platné premisy, že pokud chceme kvalitu měřit, musíme ji umět nejprve kvantifikovat, což může být v oblasti sociálních služeb někdy poměrně složité.

Známé modely pro měření kvality TQM, EFQM, E-Qalin a další jsou postaveny na 3 základních pilířích, se kterými bude v rámci projektu pracovat také APSS ČR.

Jedná se o strukturu, procesy a výsledky. Strukturou rozumíme nastavení celé služby, odpovědnosti, kompetence, komunikační kanály apod.

Procesy jsou měřeny a analyzovány nejčastěji prostřednictvím tzv. Demingova cyklu (PDCA). A posledním pilířem jsou pak výsledky nebo indikátory.

Cílem projektu

Cílem projektu je vytvoření vzorových indikátorů kvality, včetně metodického postupu pro jejich využívání a interpretaci tak, aby došlo ke sjednocení procesu při měření kvality sociálních služeb.

Metodický postup bude odrážet potřebnost provázání s jednotlivými procesy v sociálních službách, a to nejen díky složení expertního týmu pro vytvoření souboru indikátorů, ale také díky připomínkování zástupců poskytovatelů sociálních služeb a zástupců jednotlivých krajů v rámci Fokusních skupin, které budou realizovány v KA4.

V rámci projektu vznikne také webová platforma pro sdílení hodnot za účelem celorepublikového benchmarkingu. Vznik webové platformy je inovativním a efektivním nástrojem pro zvyšování kvality služeb.

V rámci projektu vznikly 3 výstupy

Soubor
indikátorů kvality

Soubor
indikátorů
kvality

Metodický postup pro práci s indikátory

Webová platforma pro celonárodní srovnání

Vzdělávání

Připravujeme pro Vás seminář Jak správně pracovat s Indikátory kvality v sociálních službách.

Indikátory kvality v sociálních službách

Mohlo by vás také zajímat

Dotazy a odpovědi

Realizace projektu

Metodika

Benchmarking